יום שני, 28 בנובמבר 2011

Incentives matter

המאמר מעניין מאוד מכיוון שהוא נוגע בנושא מרכזי בחיי היום יום של כולנו-תמריצים ומוטיבציה.הפרשנות הכלכלית להתנהגות האנושית שמוצגת במאמר אינה באה לתת מענה לשאלה "מה מניע בני אדם" אלא באה להראות עד כמה אנחנו חשופים ומוטים דרך השפעות חיצוניות מחד, ויחד עם זאת מורכבים ובלתי צפויים בשיקולינו ובהחלטותינו מאידך.

נהניתי לקרוא את הניתוחים העוסקים בניתוח ההתנהגות האנושית וקבלת החלטות. העובדה שבמרבית הדוגמאות המוצגות, רק ההשפעות המידיות נלקחות בחשבון מצביעה על כשל בחשיבה לטווח ארוך ותכנון אסטרטגי לקוי.

הדוגמא שהכי קרובה לליבי היא החלטה של ממשלה להטיל מס.ממשלות רבות, כמו גם ממשלת ישראל, משתמשות במיסים כאמצעי לתמרץ התנהגות כלכלית של אזרחיה אולם כושלות בהתאמת המיסוי לתוצאה המבוקשת וההשפעות על האזרחים במקרים רבים נוטות להיות שליליות.למשל, הבחירה להעלים מס, לא לעבוד או להחזיק רכב נוסף כאשר אין המציאות מחייבת זאת אלא כתוצאה משיקולים של טובת הפרט הנגזרים מהחלטות הממשלה.

כאמור, אין נוסחה חד משמעית שעובדת בכל הקשור לתמרץ בני אדם וכל מקרה צריך להיבחן לגופו כאשר בדוגמת המיסים ישנה שאיפה מובהקת לכך שהדבר יתבצע בצורה שוויונית וישפיע על כל אזרח ואזרח באופן יחסי כך ששני אזרחים בעלי הכנסה דומה ישלמו מס דומה.

כמו כן, המס צריך להיות מוטל על קבוצה גדולה של אזרחים, בשאיפה על כלל האזרחים כך שלא תיווצר תחושה בקרב קבוצה כזאת או אחרת שכל נטל המס נופל עליה.

החשוב מכל לדעתי הוא שיהיה ברור לאזרחים לטובת מה הם נותנים נתח מההכנסה שלהם וכיצד זה חוזר אליהם חזרה.

אין תגובות: