תחרות מעבר לפינה: ל-TheMarker נודע כי חברת הסלולר של רמי לוי, רמי לוי תקשורת, תשיק את פעילותה לציבור הרחב ביום שני, 5 בדצמבר. החברה עושה בימים אלה פיילוט בקרב עובדים לבדיקת הרשת ופותרת בעיות טכנולוגיות אחרונות טרם ההשקה.
חברת רמי לוי תקשורת היא חברת סלולר וירטואלית במודל MVNO. המשמעות היא כי לחברה אין תשתיות תקשורת ולמעשה היא קונה דקות שיחה מפלאפון במחיר נמוך ומוכרת אותם ללקוח הסופי.
גם בתחום הסלולר מתכנן רמי לוי להיות אביר הצרכנים - לוי ימכור דקת שיחה במחיר של 20 אגורות (כולל מע"מ) והודעת טקסט במחיר של 15 אגורות. ברשת החדשה לא יהיה תשלום חודשי קבוע (דמי שימוש) וגם לא חבילות גלישה. ככזו, החברה תתחרה בעיקר על לקוחות פשוטים עם חשבון קטן באופן יחסי, שאינם זקוקים לגלישה ו-DATA.
כמו כן מתכנן רמי לוי לשווק מכשירי טלפון סלולריים, גם הם במחירים נמוכים משמעותית ממחירי המפעילות. לוי לא ישתמש בשיטה של חיוב-זיכוי על המכשיר - החברה תמכור את המכשירים בנפרד, ובפרישת תשלומים שיבחר הלקוח - עד 40 תשלומים. טווח המחיר של המכשירים יהיה 450-750 שקל, וכמו כן יימכרו מכשירים חכמים עם מערכת הפעלה אנדרואיד. חברות הסלולר המתחרות אינן מתכוונות לשבת בחיבוק ידיים ולהמתין לתחרות. לפחות שתיים מהן מתכוונות להשיק מותגי משנה מוזלים שיתחרו במיזם של רמי לוי ושאר חברות ה-MVNO. פלאפון מתכננת מותג בשם בייסיק, וסלקום מתכננת מיזם בשם ME, שישווק בסניפי שופרסל (חברה אחות בקונצרן אי.די.בי).
האם זה אטרקטיבי?
השאלות המיידיות שעולות לגבי רשת רמי לוי הן האם ולמי זה אטרקטיבי, והאם שווה לחכות להשקת הרשת החדשה. במחיר של 20 אגורות לדקה ו-15 אגורות ל-SMS, הרשת אטרקטיבית, אפילו מאוד, בעיקר ללקוחות שאינם משתמשים כבדים. גבול הכדאיות עובר סביב ה-400 דקות שיחה ו-400 הודעות טקסט בחודש. לקוח כזה ישלם לרמי לוי חשבונית של 140 שקל.
מדובר בחלק הארי של לקוחות הסלולר במדינה: ממוצע השימוש כיום בחברות עומד על כ-370 דקות שיחה בחודש. בהיקף שימוש גדול מזה ייתכן והחבילות הקיימות אצל המפעילות כדאיות יותר. באשר לשאלה השנייה - בהחלט כדאי לחכות לרשת החדשה, גם אם רק לצורכי מיקוח. חברות הסלולר יהיו חייבות להוריד מחירים ולהתמודד עם התחרות החדשה, ו-5 בדצמבר הוא תאריך טוב מאוד להתקשר אליהן ולשפר עמדות.
יש רק סייג אחד - רמי לוי רוכב על רשת הסלולר של פלאפון. הרשת חדשה ותומכת רק במכשירי טלפון דור 3. מכשיר הנוקיה הישן שזרוק במגירה לא יעבוד עם SIM של רמי לוי, ושווה לבדוק את הנושא טרם הרכישה.
14 תגובות:
אוי! אני ממש שמיחה! אהיה בין הלקוחות הראשונים של רמי לוי. אחרי מיקוחים רבים, המחיר הנמוך ביותר שקיבלתי מסלקום, בשיטת - pay-as-you-go הוא כ-60 אגורות לדקה. אני לא מדברת 400 דקות בחודש, לכןהחשבון שלי יופחת עוד יותר, כשאעבור לרמי לוי.
אבל, אני מקווה, שגם השירות אצלו יהיה טיפה יותר טוב, מהשירות שמקבלים בסופר. שם התורים לא שווים את הקנייה. על כל קניה, אפילו של 10 שקלים, הייתי צריכה לעמוד כ-20 דקות בתור לפחות. אני מקווה שזה לא יקרה עם זמני ההמתנה ברשת החדשה.
טוב, ואם הרשת תהיה כזו טובה ומוצלחת... אז אולי נציע לו לפתוח בנק? אני בטוחה שדמי ניהול חשבון יהיו נמוכים יותר :))
זו רק דוגמא נוספת לכך שחברות הסלולר עושקות את הלקוחות כיום. הרווח שלהם הוא הרבה מעבר לרווח נורמאלי, ולא בגלל שהם מספקות ערך גבוהה אלא בגלל שהמחירים מרקיעי שחקים.
ולמה אני אומר את זה? כי עובדה שחברה סלולארית יכולה למכור לרמי לוי דקות במחיר נמוך, ולהרוויח מזה. רמי לוי יקבל את פער התיווך שלו (ירוויח מזה...) והלקוח הסופי יקבל מרמי לוי מחיר נמוך יותר מאשר חברות הסלולר נותנות כיום. כלומר, הרווח הנוכחי הוא כ"כ גדול, עד שהוא מאפשר כניסה של מתווך נוסף לשרשרת במקביל להורדת המחיר ללקוח הסופי. מדהים...
לרמי לוי אינטרסט סמוי בכניסה לשוק הסלולר.
המניה של רמי לוי היום מאוד גבוהה ביחס לשווי החברה.
בכניסה לשוק הסלולר רמי לוי מציג את עצמו פעם נוספת כאלטרנטיבה הזולה בשוק הסלולר הקרטלי שהיה עד כה.
מעבר לטיפוח המותג, קיימות אסטרטגיות שיווק נוספות, כמו הנחות ומבצעים לקונים ברשתות שלו על כל מספר דקות זמן אוויר בסלולרי- יוצר מצב של WIN WIN למנויים שלו.
רמי לוי נכנס לשוק אשר כמעט ואין בו תחרות וקיימת סטגנציה כבר מספר שנים ברמת המחירים.
כניסתו לשוק תגרום לתחרות ובהכרח תוזיל עלויול ומחירים עבור כולנו גם אלו מאיתנו שלא יעברו לחברה החדשה.
אגב סתם בשביל לסבר את האוזן, לרמי לוי שיטת שיווק יחודית.
הוא אינו משקיע כלל בפירסום לעומת השקעה של כ 65 מיליון ש"ח בפירסום מצד שופרסל.והמשרד יחסי ציבור שלו דואג לחשיפה שלו בחדשות בכל כמה שבועות על מנת לשמר רמת הפירסום.
בצורה זו הוא נמנע ממלחמת המחירים\פרסומות שהייתה בין שופרסל למגה.
רמי לוי לא בהכרח נחשב כמתחרה ולפי דעתי לא יגרום לירידת מחירים כלל , מהסיבה הפשוטה שאינו מספק את "המוצר הנדרש" : רמי לוי יספק טלפון פשוט שכבר עידנים לא קיים אצל הלקוחות !
מבלי תמיכה בסמארטפונים החברה החדשה תישאר מאחור ולא תשיג מאגר לקוחות גדול
אך זו דוכמה טובה לשינוי ה rules במודל תורת המשחקים כפי שמוזכר במאמר Using Game Theory to Shape Strategy
(בדוגמת חברות התעופה)
כרגע התועלת היחידה לצרכנים היא תחרות נוספת בשוק התקשורת, אפילו שמדובר במפעיל וירטואלי.
בנוגע להבטחות שמפורסמות כדאי לחכות ולראות, למרות הפרסומים הראשוניים שלא יהיה דמי מנוי זה כבר שונה ואפילו בכתבה זה כבר עודכן:
"לוי ימכור דקת שיחה במחיר של 20 אגורות (כולל מע"מ) והודעת טקסט במחיר של 15 אגורות. עם זאת, גם ברשת החדשה ייגבה מהמנויים תשלום חודשי - של 15 שקל".
גם רמי לוי צריך להרוויח והוא ימצא את הדרכים לעשות זאת, אם לא דרך השיחות והסמס אז דרך חבילות הגלישה, המכשירים וכו'.
עדיין הדרך הטובה ביותר להשיג מחיר טוב היא להיכנס דרך חבילות של ועדי עובדים, חיילים וכדומה, במחירים שהם מקבלים גם רמי לוי לא יכול להתחרות...
כאשר ראיתי את שמו של רמי לוי מופיע בכותרת הכתבה מיד קישרתי את הצלחתו בשוק רשתות המזון להצלחתו העתידה להגיע גם בשוק הסלולר. רמי לוי הוכיח את עצמו בעבר שניתן למכור מוצרים במחירים נמוכים מהקיימים בשוק ,באיכות לא פחות טובה מאשר מוכרות החברות האחרות.
הוא הצליח ליצור לעצמו מוניטין והציף בפני הציבור את העובדה שניתן להרוויח גם אם מוכרים מוצרים במחירים זולים. לקוחותיו מרוצים, הוא מקבל הערכה על הוגנות ויצר תחושה שהחברות בהן מתחרה "מנצלות" את הלקוחות.
זוהי עובדה ע"פ המאמר שחברות הסלולר המתחרות " התעוררו " ומתכוננות לתחרות ברמי לוי, מתכננות להוזיל מחירים ולהתאים מוצרים ושירותים לאותו קהל יעד אליו הוא מכוון.
לכן, נותר לנו לצפות ל5 בדצמבר שרמי לוי יפרוץ לשוק הסלולר ואולי סוף סוף נוכל לשלם פחות על המכשירים והשימוש בהם.
בתחרות כמו בכל תחרות , כל הענף חייב להתאזן. רשתות סלולר יהיו חייבות להשוות מחירים על מנת שתהיה תחרות הוגנת וחוקית!!
ברור לכולם שחברות הסלולר גוזרות קופון על כולנו - כן גם על אלו עם החבילות הזולות במיוחד.
כלומר רמי לוי מבחינה זאת יתרום לכולנו והמחירים צפויים לרדת.
בתחום הסלולר בכלל התחרות רק התחילה מאחר וחברות נוספות עומדות להיכנס לפריסה הארצית.
מהחינה אישית, כל אחד הוא דג בים אז שייכנס לדילים של חברות גדולות במשק - שם הכי זול!!
הכניסה של רמי לוי לשוק הסלולר תגרום לכך שהשוק יוזיל את המחירים בכוונה להתחרות ברמי לוי. המודל של רמי לוי, בדומה לרשת הסופרים שלו, הוא מחיר זול בהנחה (הנכונה) שמחיר זול יביא לו לקוחות רבים. המצב הנוכחי בשוק הסלולר הוא שיש 3 חברות גדולות שכל אחת מאיתן מציגה תוכניות דומות למתחרות שלה. רמי לוי מציג תוכנית תעריפים ברורה (בניגוד לחברות הקיימות בשוק כעת) שהיא זולה משמעותית מהמצב הקיים. כמו כן, לפי הכתבה, הוא פונה לאוכלוסיית יעד די גדולה בשוק (שיחות עד 400 דקות בחודש) ולכן ברור שהחברות הקיימות יוזילו את התעריפים שלהן כתוצאה מכך,בניסיון לשמר את לקוחותיהם. במקרה הזה הלקוחות רק ירוויחו מכניסת מתחרה לשוק.
לצערי התוכנית של רמי לוי אינה כוללת חבילת גלישה- ולכן פוסלת פלח שוק ניכר.אני רק מקווה שבעתיד יוצעו חבילות כאלו במחירים יותר אטרקטיביים מאשר יש כיום.
רמי לוי טען ולא פעם אחת שהמטרה שלו היא למכור הרבה ולעשות רווחים קטנים על כל מוצר וכך זה גם בא לידי ביטוי בכתבה. כניסת רמי לוי לשוק הסלולרי תפתח בפני רבינו את האפשרות לא להיות כרוכים סביב חבילות יוקרתיות ותוכניות מחייבות. רמי לוי בוחר להתייחס לפלח שוק מסוים,לאנשים שלא צריכים שירותי גלישה ולא ניהול DATA . כביכול זה נראה שזהו שוק עני אך גדול-יש בו זקנים,ילדים,חיילים,פועלים ועוד.צעד זה מעבר להיותו צעד אסטרטגי,הינו צעד שיווקי, בחירה זאת תכניס רווחים,אך רווחים קטנים. רמי לוי יצבור לקוחות רבים מה שיגדיל את התחרות בשוק הסלולרי ויטיב עם הלקוח. חברות גדולות ימצאו את עצמן מוזילות מחירים.
רמי לוי נכנס לסגמט שוק שעד עכשיו החברות הגדולות עשקו אותו ולא התייחסו לצרכים האמיתיים שלו - אנשים שמעוניינים בטלפון פשוט וזול ללא שירותי מידע כלל. מדובר אם כן,דווקא בבשורה צרכנית מעבר להורדת מחירים סתמית אלא בהרחבת היקף המוצרים הסלולריים בארץ - אחת הדרכים להגדיל רווחים ללא הקטנת מחירים וע"י כך הקטנת מרווח הרווח או הגדלת המחירים והקטנת מס' הלקוחות .
רמי לוי "עלה על הגל" בשיטת השיווק של בידול ע"י מחיר.
בתור סטודנטית ירושלמית לשעבר אני יכולה להעיד שאין אדם שגר בירושלים ואינו מכיר את הסופר של רמי לוי – וזאת על אף שרמי לוי כמעט ואינו מפרסם את הסופר.
כל סטודנט חדש שמגיע לירושלים שומע לכל היותר תוך שבוע על המקום המופלא הזה – רמי לוי – סופר במחירים נמוכים המתאימים לסטודנטים אך שעדיין מציע מגוון רחב של מוצרים (זאת לעומת הסופרים החרדיים בירושלים שגם כן מציעים מחירים אטרקטיביים אך המבחר בהם הוא מצומצם ביותר).
כפי שעשה זאת ברשת הסופרים, אני בטוחה שרמי לוי יצליח לעשות זאת גם ברשת הפלאפונים, זה עניין של זמן (וזה כבר מתחיל) עד שרמי לוי יהפוך שם נרדף לחברה סלולארית הנותנת אותם דברים כמו האחרות – רק במחיר שפוי יותר.
כמובן, שכמו שהסופרים שלו מתאימים לאוכלוסיה מסוימת – אלה המוכנים לסבול את הבלגאן, הצפיפות וחוסר הסדר בתמורה למחיר , גם הרשת הסלולארית שלו תתאים לצרכנים שמוכנים להתפשר על מכשירים פחות מתוחכמים, ללא חבילת גלישה, בתמורה למחיר זול.
חברות הסלולרי הן הדוגמא הקלאסית הראשונה העולה כשחושבים על “companies and the customers who hate them” כפי שקראנו לאחד השיעורים הקודמים. בניגוד לכתוב במאמר זה הרושם שלי הוא שככל שהדבר נוגע לחברות הסלולר בארץ אין מדובר במדרון שבו "החליקו" החברות כאשר הכל החל בכללים וקנסות "לגיטימיים" שיצאו משליטה. נראה לי כי מדובר בגישה מחושבת מראש על דרכים למקסם רווחים מהלקוחות. אם במאמר שקראנו מוזכר שוק הסלולר בארה"ב ומתוארת הצלחת Virgin כספק סלולרי שבא בגישה מרעננת של תוכניות פשוטות ושקופות הרי שרמי לוי עומד לחקות את ההצלחה הזו ובגדול. לתחושתי, לקוחות הסלולר בארץ בשלים פי כמה וכמה ויישמחו להזדמנות לנקום ב 3 הספקיות הגדולות שהתעשרו על חשבונם במשך שנים ולא יצרו כל תחרות ממשית או אפשרות לתחליף אמיתי. ייתכן ומדובר פה בהזדמנות אמיתי לשינוי מהותי בשוק זה. לדעתי בהחלט יש לצפות לשינוי בהתנהגות הספקיות הקיימות שבין אם יירצו ובין אם לאו – יאלצו להגיב לשחקן החדש מכיוון שלדעתי השפעתו תהייה משמעותית ביותר. אין לחברות הסלולר הקיימות את מי להאשים מלבד עצמם והדרך בה נהגו בלקוחותיהם במשך שנים.
אני חושב שהבשורה האמיתית בחברה של רמי לוי היא השקיפות והפשטות. חשבון חודשי המורכב ממספר שורות בלבד ומכיל מכפלה של זמן האויר במחיר יחידה ידוע וקבוע נשמע כמו חלום בשוק של חבילות הכל כלול וזיכויים בזמן אויר ומבצעי קנה אחד וקבל את השני בהנחה בשימוש חודשי של מעל סכום קבוע לחברי מועדון בלבד ועוד המצאות שמטרתן היחידה לגרום ללקוח לוותר מראש על הנסיונות להבין מה הוא צריך מה הוא צורך על מה הוא משלם. אם רמי לוי יצליח להחזיר את החשבון הפשוט לחיינו ולשחרר אותנו מתחושת הבלבול וחוסר האונים, דיינו.
הוסף רשומת תגובה