המאמר דן בתמריצים ובהשפעתם.
אין הרבה נושאים בוערים יותר היום מאשר נושא התמריצים.
אנו חווים ונחווה בשנים הקרובות שפל כלכלי עולמי שייגע בכל אחד מאיתנו. רבות נכתב ועוד ייכתב על התנאים שהובילו למשבר הכלכלי החריף הזה ונראה כי רשימת הגורמים אדירה. עם זאת, כאשר מבודדים את הגורמים ובוחנים אילו גורמים היו גם בשנות ה 70 ה 80 וה 90 בתמונה ואילו נוספו בעשור האחרון, מייד עולה מערך התגמולים בתעשייה הפיננסית.
בתום 2006, הגיעו הבונוסים בסקטור זה לכ 60% מסך השכר של המנהלים. בונוסים אלו נגזרו ברובם מייעדים קצרי טווח, לרוב רווח רבעוני וביצועי המניות. מערך כזה של תגמולים שכביכול אמור לתמרץ את המנהלים לפעול לטובת החברה, הוביל אותם למעשה לנקוט באסטרטגיות אגרסיביות שאמנם הניבו רווח בטווח הקצר אך השמידו ערך אדיר לאחר מכן.
מרכזה של התעשייה הפיננסית האמריקאית בלב הכלכלה הגלובלית הפכה את מערכת התמריצים החזירית הזו לבעיה של כולנו.
בהסתכלות קדימה יש להכיל תמריצים ליעדים ארוכי טווח בלבד ולבחון טוב טוב לאן תמריץ שכוונתו טוב, עלול להוביל.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה