כיום מבינים ארגונים רבים כי בסביבה תחרותית יש חשיבות גבוהה למיצוי תרומת העובד.
בסביבה העסקית הפועלת היום יש חשיבות גבוהה לארגונים המתחרים עם ארגונים אחרים על כוח אדם איכותי, ומעוניינים לשמור על כוח אדם שכבר עובד בארגון. מהידוע לי בנושא, ארגונים שמנהלים מערכת תמריצים כספית בצורה יעילה, יכולים להגדיל את הפרודוקטיביות והרווחיות שלהם ב10%-20%. לעומתם, חברות שלא משכילות להשתמש בצורה יעילה בתמריצים יכולות להפסיד מהרווחיות שלהן.
בקורסים כמו "פסיכולוגיה תעשייתית" דיברנו על כך שכסף יכול להניע אנשים, אך הוא אינו המניע הכי טוב. תמריצים חיצוניים כמו נסיעה לאילת או מתנות יקרות, מייצרות אצל העובד התניות מסוכנות, שקושרות אצלו בתת מודע (או במודע..) בין עבודה קשה (שאנו מצפים מכל עובד) לבין מתנה חומרית. מעבר לכך שבארגונים שבהם זו הופכת להיות השיטה, ככל שהמתנות יהפכו להיות יותר גדולות, כך העובד יעבוד קשה, רק אם יתוגמל בצורה מכובדת.
כאשר מדברים על תמריצים, חשוב מאוד לכוון את התמריץ שהוא אכן ישיג את המטרה. במערכת שבה יש המון שחקנים, בלתי נמנע שגם יהיו המון מטרות, ועל כן מציאת התמריץ הנכון יכולה לעיתים להיות דבר מסובך מאוד.
תמריצים כספיים הם רלוונטיים, כאשר הם מחוברים לרווחיות של החברה. לדוגמא, אנשי מכירות הרבה פעמים מתוגמלים בצורה כספית, בזכות אופי התפקיד שלהם. לעומתם, אנשי פיתוח קשה לתגמל בצורה כספית, מכיוון שקשה יותר לכמת את אופי הפעולה שלהם. לדוגמא- האם לתת בונוס למפתח שסיים את עבודתו לפני הזמן? בונוס זה עלול לגרום למפתח להתפשר על תכולות העבודה שלו, כדי להספיק בזמן את העבודה.
נושא מעניין!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה