יום ראשון, 30 באוקטובר 2011

"רמת השחיתות בישראל מבהילה; משתמשים בכוח כדי לרמות ולנצח"

כתבה מרתקת המדברת על ביל בלאק, מלחמתו בשחיתות בארה"ב ובקשרי הון-שלטון. ניתן למצוא הקבלות רבות למצב בישראל, ולשורשי המחאה החברתית בארץ.


מתוך: דה מארקר.

"אני לא חושב שהבעיה היא הבנקים, כמו שהיא הבנקאים הבכירים", אומר בלאק, כיום פרופ' לכלכלה ולמשפטים באוניברסיטת מיזורי קנזס סיטי (UMKC) ואחד מהמבקרים החריפים ביותר של המגזר הבנקאי, בראיון ל-Markerweek. "הבנקאים הבכירים מתנהלים באופן פלילי; כשהוא לא פלילי, הוא מחפיר; וכשהוא אינו מחפיר, הוא מזיק". כשבלאק מדבר על הבנקים ועל המשבר, הוא מזכיר לעתים קרובות מונחים כמו פשע, הונאה ושוד. ואם יש דבר אחד שביל בלאק מבין בו, הרי זה בנקאים מושחתים. מאחוריו קריירה רגולטורית מפוארת שהפכה אותו למומחה לפשעי צווארון לבן ולאחד משנואי נפשה של התעשייה הפיננסית בארה"ב.

בלאק, 60, היה סגן יו"ר רשות הפיקוח הפדרלית על בנקי ההלוואות והחיסכון (FSLIC) בסוף שנות ה-80, ולפני כן שימש בשורה של תפקידים בכירים שבהם פיקח על כמה מבנקי ההלוואות והחיסכון הגדולים בארה"ב, בהם מנהל התביעות של רגולטור ההלוואות והחיסכון FHLBB ויועץ משפטי בכיר למשרד הפיקוח על בנקי החיסכון (OTS). בלאק מילא תפקיד מפתח בחשיפת השחיתויות הפיננסיות והפוליטיות שהובילו למשבר ההלוואות והחיסכון (S&L) של שנות ה-80 וה-90, ובמסגרת תפקידו ניהל עימותים קשים עם כמה מבכירי המערכת הפוליטית האמריקאית, בהם יו"ר בית הנבחרים הדמוקרטי דאז, ג'ים רייט, ועם כמה מבכירי הסנאט. הוא ניצח, אך שילם מחיר מקצועי כבד.


לקריאת הכתבה המלאה:

אין תגובות: